DK / NO

+45 53 53 54 34
info@bogl.dk

Facebook Instagram LinkedIn

21.03.24

Vinder konkurrence om Norrköping Centralstation

21.03.24

Sammen med Wingårdhs, Fredriksson Arkitektkontor og Sigma Civil har vi vundet konkurrencen om Norrköpings nye centralstation med forslaget “Railway Renaissance”. Ambitionen med konkurrenceforslaget er at skabe et harmonisk og levende miljø, hvor historiske og moderne elementer flettes ind i hinanden.

I forbindelse med opførelsen af ​​den nye højhastighedsbane ”Ostlänken” mellem Stockholm og Linköping planlægger Norrköping kommune en ny centralstation, der skal danne udgangspunktet for et større byudviklingsprojekt i den omkringliggende bydele. Det nye stationsområde bygger videre på byens stærke parkkarakter og grønne rum og skaber et sammenhængende offentligt rum for hele byen med stationen i centrum.

I den nye park, mellem den gamle og den nye station, genbruges de gamle perrontage sammen med bunddække og træer og bliver til nye strukturer i byrummet. Parken nord for den nye station er mere fri i sin udformning og opfordrer til leg og aktivitet.

– Vi er meget beærede over at få lov til at bidrage til udviklingen af Norrköpings nye trafikale og sociale mødested, og vi går til opgaven med stor ydmyghed. Vores fokus på genbrug af materialer og planter udspringer netop af respekt for stedet og dets iboende potentialer og kvaliteter, siger Jens Linnet, kreativ direktør og stiftende partner i BOGL.

– Det er fantastisk, at man som by investerer så meget i at styrke togtrafikken og ser mulighederne i at samtænke grønne mobilitetsløsninger, byudvikling og generøse, grønne byrum. Vi ser for os at Norrköping Centralstation bliver en moderne mobilitetshub, der samler og forbinder den nye station og bydel med Norrköpings historiske bykerne både fysisk og mentalt.

Nu går arbejdet med udformningen af ​​den nye station i Norrköping ind i næste fase, hvor teamet i samarbejde med Trafikverket, Jernhusen og kommunen skal viderebearbejde vinderforslaget.

– Vi synes, at Railway Renaissance har løst mødet mellem jernbanen og byen på en fin måde, siger Josef Erixon, projektleder på anlægskontoret og formand for jurygruppen.

40 teams søgte om at komme med i konkurrencen, hvoraf 4 blev udvalg til at deltage. De øvrige tre teams var Byrån för Arkitektur & urbanism – BAU, Kengo Kuma & Associates og Masu Planning; Elding Oscarson, Kragh-Berglund, UrbanWorks, Urban Creators og DIFK Florian Kosche; Grimshaw International Limited, Tengbomgruppen, Arris, Tyréns Sverige.

Læs mere om projektet og se de flotte illustrationer her.

Visualisering: Wingårdhs